O Hello Kitty

Hello Kitty je vymazlená fiktivní postavička malé roztomilé kočičky stvořená japonskou kreslířkou Juko Šimizu pro komerční účely společnosti SANRIO CO., LTD. Postava Hello Kitty je základem směru japonské popkultury nazývaného kawaii.

A tohle koťátko je mor. Licencované produkty s potiskem Hello Kitty jsou prakticky všude. Na trhu najdete školní aktovky Hello Kitty, školní batohy, penály, pouzdra, povlečení, plyšáky, hračky, omalovánky, plavky, trička, klíčenky, obaly na mobilní telefony, toaleťák nebo zubní kartáček, dětské pleny nebo třeba kontaktní čočky. Hello Kitty a vydělává majitelům licenčních práv (společnosti Sanrio) zhruba miliardu dolarů ročně. To není málo, že?

Trocha historie Hello Kitty

Hello Kitty hračky, deštníky s Hello Kitty a peněženkyZakladatel nadnárodní firmy SANRIO CO., LTD. pan Šintaró Cuji, byl sirotek z generace dětí, vyrůstajících v nepříliš dobrých podmínkách druhé světové války. Vždycky chtěl psát básně, ale už na střední jej málem vyrazili kvůli jeho oblíbené milostné poezii, jež byla trnem v oku přísnému japonskému školství. V roce 1945 se přihlásil na vysokou školu a pro svá studia si vybral nečekaně zcela jiný obor a sice chemii.

Po válce měli v Japonsku co dělat, aby se vůbec uživili a mladý študák tehdy přemýšlel, jak si při škole přivydělat. Tehdy se prvně projevilo jeho obchodní nadání. S pár kamarádi začali „podnikat“ ve výrobě a prodeji mýdel, umělých sladidel a sojových omáček s glutamátem. V době krize a hospodářského úpadku se jim dařilo, což byl tak trochu zázrak. Šintaro působil chvíli ve státním úřadu, ale práce jej vůbec nebavila a tak se vrátil zpět k podnikání, které jej fascinovalo a naplňovalo.

Ještě coby mladík a čerstvý absolvent vysoké školy založil firmu se zaměřením na hedvábí a prodej dárkových předmětů, které jsou první spojnicí s merchandise kolem Hello Kitty. Firma vyráběla a prodávala talíře, hrnky, sklenice, ale i oblečení a designové dopisní papíry. Design a grafika byla od prvopočátků hlavním pilířem, na kterém firma stavěla. Pracovalo se se symboly a obrázky, třeba prachobyčejnou jahodou – Ttalíř, triko nebo plážové sandály s potiskem jahody byly dražší než stejné produkty bez ní. Obrázek byl jedinou přidanou hodnotou a z marketingového hlediska přenesl obyčejné triko, talíř a sandál do vyšší kategorie.

Vznik Sanrio

Hello Kitty faviconUž v roce 1973 přejmenoval Šintaró Cuji svou firmu na Sanrio, které je známé dodnes. Název je vystavěn ze dvou japonských slov „san“, což znamená „tři“, a španělského „rio“, což je v překladu řeka. Je v tom symbolika velkých ambicí firmy na prodej zboží do třech světadílů. Šintaró postavil svůj business na průzkumu veřejného mínění a oblíbenosti zvířat, ze kterého vyšlo, že lidé mají – dle očekávání – nejradši kočky, psy a medvědy (možná proto je v komerci tolik medvědů jako je ).

Najal si dvacet kreslířů a požádal je o první sérii zvířecích postaviček. Mezi návrhy byla tenkrát i nynější kočička od téměř třicetileté grafičky Juko Šimizu. Tehdy hodnotil Cuji její návrh jako ucházející, ale rozhodně se z něj neposadil na zadek. Důležité ovšem bylo, že v rámci obchodu ten návrh fungovalo a prodával se nejlépe.

Na trh šla Hello Kitty prvně v roce 1974 a to v podobě dívčí peněženky na drobné. Následovaly tři bohaté roky, kdy se firmě Sanrio podařilo zvednout obrat na sedminásobek a vyrůst v mezinárodní korporaci. Tehdy osmadvacetiletá kreslířka Juko Šimizu, které je dnes 67 let, tvrdila, že postavička Hello Kitty vychází z japonského plemene bělosrsté kočky bobtail, které je tak typické právě pro Japonsko.

Mýty a fakta

Některé zdroje tvrdí, že Hello Kitty vlastně vůbec není kočička a nikdy nechodila po čtyřech. Jde prý o motiv inspirovaný milým kresleným děvčátkem. Dokonce i její původní jméno je prý jiné než jak jej známe my. V jejím rodném listě stojí Kitty Wite nebo chcete-li Kiti Howaito. Má dvojče – sestřičku Mimmy White a nepochází z Japonska, ale Velké Británie. Narodila sa v hlavním městě Anglie a miluje angličtinu, hudbu, umění, dobře vaří, peče a váží stejně, jako tři jablíčka. Má dva domácí mazlíčky – kočičku Charmmy Kitty a křečka jménem Sugar. Tak a teď si můžete myslet co chcete. Kde je pravda?

Nám je to jedno, jediné co víme, je fakt, že Hello Kitty je fenomén a my jej chceme na tomto webu maximálně podpořit. Pokud chcete tuhle roztomilou kočičku nebo toto milé děvčátko podporovat a propagovat s námi, spojte se s provozovatelem webu na emailu info@hello-kitty.cz a uvidíme, co se dá dělat. Chystáme blog, profily na sociálních sítích a další internetovou prezentaci Hello Kitty, takže každá šikovná ruka se bude hodit 😉